Tomas Tranströmer – Romanska bågar   3 comments

Tomas Tranströmer läser sin dikt Romanska bågar

Inne i den väldiga romanska kyrkan
trängdes turisterna i halvmörkret.
Valv gapade bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
”Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande
piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,
Herr Tanaka och Signora Sabatini,
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

Ur diktsamlingen ”För levande och döda ” (1989)

______________________________________________________________________

Romanesque Arches
(translated by Robin Fulton)

Inside the huge romanesque church the tourists jostled in the half darkness.
Vault gaped behind vault, no complete view.
A few candle-flames flickered.
An angel with no face embraced me
and whispered through my whole body:
“Don’t be ashamed of being human, be proud!
Inside you vault opens behind vault endlessly.
You will never be complete, that’s how it’s meant to be.”
Blind with tears
I was pushed out on the sun-seething piazza
together with Mr. and Mrs. Jones, Herr Tanaka and Signora Sabatini
and inside them all vault opened behind vault endlessly.

Postat juni 26, 2010 av estraden i svenska diktare

3 svar till “Tomas Tranströmer – Romanska bågar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Fantastiskt bra skrivet!! Jag blev mycket rörd för de fina orden och är tacksam för att denna dikt kom till min kännedom! /Tack

  2. Gratulerar Dig allra ödmjukast, Thomas!

    ”det finns en spricka – där döda smugglas över gränsen” ( Midvinter) Precis vad jag tror,efter det min man avlidit 52 år ung.

    ”tårarna frös till glasögon” (Från ön 1860) Det finns inga ord till bl a denna rad,det bara känns inom mig.

    Med stor vördnad fortsätter jag att läsa dina dikter och finner mig själv närvarande med mina tolkningar Bakom varje Valv öppnas nya..inom mig.

    ska läsa poesi 1:a och 2:dra dec. Vilken författare öppnar jag kvällarna med??? Gissa!!

    Kram/Ann

    Ann Dynesius Nilsson
  3. I söndagens Sydsvenska relaterades Tranströmer i en krönika enligt nedan:
    http://www.sydsvenskan.se/opinion/pertohlssonkronika/article1578091/Medan-kostymen-sys.html

    Per T Ohlsson skriver bl a :

    En stor diktare är ständigt aktuell och just i dessa dagar är det Svarta vykort i samlingen Det vilda torget från 1983 som tränger sig på.

    I något av det starkaste som har formulerats på svenska fångar Tranströmer ett ögonblick de flesta av oss har upplevt, även om vi kanske förstod det först i efterhand, och den yttersta punkt på kartan dit vi alla når och där vi alla är jämlika:

    Mitt i livet händer att döden kommer

    och tar mått på människan. Det besöket

    glöms och livet fortsätter. Men kostymen

    sys i det tysta.

    Jag kan bara instämma angående ‘en stor diktare’ och TACK Per T för att Du relaterade till Tranströmer..
    Jag hade lite förutfattade meningar om ‘diktare’, men har nu tänkt om, så det var ju tur att var intresserad av Per T Ohlssons krönika!

    Ska nu och undersöka vad som finns.

    Lars Axelson

Kommentera

